METHODICAL ASPECTS OF THE STUDY OF BERND ALOIZ ZIMMERMAN'S CREATIVITY BY THE MUSICAL ART`S TEACHERS
Keywords:
B. A. Zimmerman, serial technique, concept of “spherical” time, pluralistic method of composition.Abstract
The article presents methodological aspects of highlighting the features of the creative biography of B. A. Zimmerman for future teachers of music. It is proved that the work of Bernd Alois Zimmerman is based on three oppositions: monastic-Dionysian, reflection-technological, structured-improvisational. Their unity determines the musical and journalistic work of the artist. The concept of spherical time and pluralistic method of composition as a complication of serial technique, features of musical language, structure and means of expression of the opera "Soldiers" and "Requiem for a Young Poet", the field of innovation and the author's contribution to European composer of the second half of the twentieth century. It is proved that the composer's non-belonging to the pre-war or post-war generation of artists, a certain marginality, allowed him to predict the aesthetics of postmodernism, the essence of which is "the interaction of all components of musical thinking accumulated over centuries of music history." At the same time, the composer has always strived to create a deeply meaningful and suffering piece of music.
References
Вечность. Памяти Эдисона Денисова: Статьи. Воспоминания. Материалы / ред.-сост. В. С. Ценова. М.: Московская гос. консерватория имени П. И. Чайковского, 1999. [Eternity. In memory of Edison Denisov: Articles. Memories. Materials / ed.comp.by V. S. Tsenova. M.: Moscow state. P. I. Tchaikovsky Conservatory, 1999. (In Russ).].
Григорьева Г. Новые эстетические тенденции музыки второй половины XX века. Стили. Жанровые направления // Теория современной композиции. Москва, 2005. [Grigorieva G. New aesthetic trends in music of the second half of the XX century. Styles. Genre directions. In: Theory of modern composition. Moscow, 2005. (In Russ.). ]
Донцева Н. Творчество Б. А. Циммермана: музыка и слово. Автореф. канд. дис. / Н. Донцева, Москва, 2012 [Donceva N. B. A. Zimmermann's
Creativity: Music and Word. Author's ref. сand. dis. / N. Dontseva, Moscow , 2012 (In Russ.). ]
Жабинский К. «Бытие и время» экзистенциального диалога в «Экклезиастическом действе» // Музыка в пространстве культуры. Избранные статьи. Вып. 1. Ростов-на-Дону: Книга, 2001. [Zhabinsky K. "Being and Time" of existential dialogue in "Ecclesiastical Action". In: Music in the space of culture. Selected articles. Issue 1. Rostov-onDon: Book; 2001.(In Russ).]
Кириченко А. Концепция “мирового театра” в оперном творчестве немецких композиторов второй половины ХХ — начала ХХІ столетия. Автореф. канд. дис. / А. Кириченко, Одесса, 2016. [Kirichenko A. The concept of "world theater" in the operatic creativity of German composers of the second half of the XX - early XXІ century. Author's ref. сand. dis. / A. Kirichenko, Odessa, 2016 (In Russ.). ]
Махрова Э. Оперный театр в культуре Германии второй половины ХХ века. Автореф. докт. дис. / Э. Махрова, Москва, 1998. [Makhrova E. Opera in the Germany culture in the second half of the twentieth century. Author's ref. doct. dis. / E. Makhrova, Moscow, 1998. (In Russ.). ]
Пантиелев Г. Актуальность современной западногерманской оперы // Музыкальная культура в Федеративной Республике Германия: Материалы международного симпозиума. Кассель: Gustav Bosse Verlag, 1994. [Pantielev G. Relevance of modern West German opera // Musical culture in the Federal Republic of Germany: Materials of the international symposium. Kassel: Gustav Bosse Verlag, 1994. (In Russ.). ]
Пантиелев Г. Бернд Алоиз Циммерман // XX век. Зарубежная музыка: Очерки, документы. Москва, 1995. Вып. 1. С. 58-80. [Pantielev G. Bernd Alois Zimmermann // XX century. Foreign music: Essays, documents. Moscow, 1995. Issue. 1. Р. 58-80. (In Russ.). ]
Пантиелев Г. Проблемы современной оперной драматургии в творчестве композиторов ФРГ. Автореф. канд. дис. / Г. Пантиелев, Москва, 1990. [Pantielev G. Problems of modern opera drama in the work of Germany composers. Author's ref. сand.
dis. / G. Pantielev, Moscow, 1990. (In Russ.). ]
Пантиелев Г. Серийный метод композиции в современной опере ФРГ («Солдаты» Б. А. Циммермана и «Лир» А. Раймана) // Проблемы музыкального искусства немецкоязычных стран: Сб. науч. трудов. М.: Московская гос. консерватория имени П. И. Чайковского, 1990. [Pantielev G. Serial method of composition in Germany modern opera ("Soldiers" by BA Zimmerman and "Lear" by A. Raiman) In: Problems of the musical art of German-speaking countries: Sat. scientific. works. M .: Moscow state PI Tchaikovsky Conservatory: 1990. (In Russ).]
Сафронов А. Бернд Алоиз Циммерман — музыкальный эссеист // Музыкальная академия. 1996. №2. С.170–171. [Safronov A. Bernd Alois Zimmerman - musical essayist. Music Academy. 1996; 2:170-171. (In Russ).]
Сафонов А. Несвоевременный композитор эпохи утопии: к 100-летию Бернда Алоиса Циммермана // Музыкальная жизнь. 2018 1.06. URL: https://muzlifemagazine.ru/nesvoevremennyykompozitor-yepokhi-ut/
Gielen M. Der Kampf um “Die Soldaten”. Der Dirigent Michael Gielen erinnert sich an die Kolner Urauffuhrung 1965: im Gesprach mit Bettina Ehrhardt. URL: http://www.nbuv.gov.ua/atticles/2003/03klinko.htm
Zimmermann B. A. Interval und Zeit. Aufsadze und Schriften zum Werk [нім.]. Mainz, 1974.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
CC BY-ND
A work licensed in this way allows the following:
1. The freedom to use and perform the work: The licensee must be allowed to make any use, private or public, of the work.
2. The freedom to study the work and apply the information: The licensee must be allowed to examine the work and to use the knowledge gained from the work in any way. The license may not, for example, restrict "reverse engineering."
2. The freedom to redistribute copies: Copies may be sold, swapped or given away for free, in the same form as the original.