МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ВИВЧЕННЯ ТВОРЧОСТІ БЕРНДА АЛОЇЗА ЦИММЕРМАНА МАЙБУТНІМИ УЧИТЕЛЯМИ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА
Ключові слова:
Б.А.Циммерман, серіальна техніка, концепція “сферичного” часу, плюралістичний метод композиції.Анотація
В статті подані методичні аспекти висвітлення особливостей творчої біографії
Б.А.Циммермана для майбутніх учителів музичного мистецтва. Доведено, що творчість Бернда Алоїза Циммермана базується на трьох опозиціях: чернечо-діонісійського, рефлексійно-технологічного, структурованого-імпровізаційного. Їх єдність визначає музичну та публіцистичну творчість мистця. Описано концепцію сферичного часу та плюралістичного методу композиції як ускладнення серійної техніки, особливості музичної мови, будову та засоби виразності опери «Солдати» та «Реквієму за юним поетом», галузі новаторства та внесок автора у розвиток європейської композиторської творчості другої половини ХХ століття.
Доведено, що неприналежність композитора до довоєнного або повоєнного покоління мистців, певна маргінальність, дозволила йому передбачити естетику постмодернізму, суттю якої є «взаємодія всіх компонентів музичного мислення, накопичених багатовіковою історією музики». Водночас, композитор завжди прагнув до створення глибоко осмисленого і вистражданого музичного твору.
Посилання
Вечность. Памяти Эдисона Денисова: Статьи. Воспоминания. Материалы / ред.-сост. В. С. Ценова. М.: Московская гос. консерватория имени П. И. Чайковского, 1999. [Eternity. In memory of Edison Denisov: Articles. Memories. Materials / ed.comp.by V. S. Tsenova. M.: Moscow state. P. I. Tchaikovsky Conservatory, 1999. (In Russ).].
Григорьева Г. Новые эстетические тенденции музыки второй половины XX века. Стили. Жанровые направления // Теория современной композиции. Москва, 2005. [Grigorieva G. New aesthetic trends in music of the second half of the XX century. Styles. Genre directions. In: Theory of modern composition. Moscow, 2005. (In Russ.). ]
Донцева Н. Творчество Б. А. Циммермана: музыка и слово. Автореф. канд. дис. / Н. Донцева, Москва, 2012 [Donceva N. B. A. Zimmermann's
Creativity: Music and Word. Author's ref. сand. dis. / N. Dontseva, Moscow , 2012 (In Russ.). ]
Жабинский К. «Бытие и время» экзистенциального диалога в «Экклезиастическом действе» // Музыка в пространстве культуры. Избранные статьи. Вып. 1. Ростов-на-Дону: Книга, 2001. [Zhabinsky K. "Being and Time" of existential dialogue in "Ecclesiastical Action". In: Music in the space of culture. Selected articles. Issue 1. Rostov-onDon: Book; 2001.(In Russ).]
Кириченко А. Концепция “мирового театра” в оперном творчестве немецких композиторов второй половины ХХ — начала ХХІ столетия. Автореф. канд. дис. / А. Кириченко, Одесса, 2016. [Kirichenko A. The concept of "world theater" in the operatic creativity of German composers of the second half of the XX - early XXІ century. Author's ref. сand. dis. / A. Kirichenko, Odessa, 2016 (In Russ.). ]
Махрова Э. Оперный театр в культуре Германии второй половины ХХ века. Автореф. докт. дис. / Э. Махрова, Москва, 1998. [Makhrova E. Opera in the Germany culture in the second half of the twentieth century. Author's ref. doct. dis. / E. Makhrova, Moscow, 1998. (In Russ.). ]
Пантиелев Г. Актуальность современной западногерманской оперы // Музыкальная культура в Федеративной Республике Германия: Материалы международного симпозиума. Кассель: Gustav Bosse Verlag, 1994. [Pantielev G. Relevance of modern West German opera // Musical culture in the Federal Republic of Germany: Materials of the international symposium. Kassel: Gustav Bosse Verlag, 1994. (In Russ.). ]
Пантиелев Г. Бернд Алоиз Циммерман // XX век. Зарубежная музыка: Очерки, документы. Москва, 1995. Вып. 1. С. 58-80. [Pantielev G. Bernd Alois Zimmermann // XX century. Foreign music: Essays, documents. Moscow, 1995. Issue. 1. Р. 58-80. (In Russ.). ]
Пантиелев Г. Проблемы современной оперной драматургии в творчестве композиторов ФРГ. Автореф. канд. дис. / Г. Пантиелев, Москва, 1990. [Pantielev G. Problems of modern opera drama in the work of Germany composers. Author's ref. сand.
dis. / G. Pantielev, Moscow, 1990. (In Russ.). ]
Пантиелев Г. Серийный метод композиции в современной опере ФРГ («Солдаты» Б. А. Циммермана и «Лир» А. Раймана) // Проблемы музыкального искусства немецкоязычных стран: Сб. науч. трудов. М.: Московская гос. консерватория имени П. И. Чайковского, 1990. [Pantielev G. Serial method of composition in Germany modern opera ("Soldiers" by BA Zimmerman and "Lear" by A. Raiman) In: Problems of the musical art of German-speaking countries: Sat. scientific. works. M .: Moscow state PI Tchaikovsky Conservatory: 1990. (In Russ).]
Сафронов А. Бернд Алоиз Циммерман — музыкальный эссеист // Музыкальная академия. 1996. №2. С.170–171. [Safronov A. Bernd Alois Zimmerman - musical essayist. Music Academy. 1996; 2:170-171. (In Russ).]
Сафонов А. Несвоевременный композитор эпохи утопии: к 100-летию Бернда Алоиса Циммермана // Музыкальная жизнь. 2018 1.06. URL: https://muzlifemagazine.ru/nesvoevremennyykompozitor-yepokhi-ut/
Gielen M. Der Kampf um “Die Soldaten”. Der Dirigent Michael Gielen erinnert sich an die Kolner Urauffuhrung 1965: im Gesprach mit Bettina Ehrhardt. URL: http://www.nbuv.gov.ua/atticles/2003/03klinko.htm
Zimmermann B. A. Interval und Zeit. Aufsadze und Schriften zum Werk [нім.]. Mainz, 1974.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
CC BY-ND
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір, навіть з комерційною метою.
Умови:
- автор не дозволяє змінювати — переробляти, розвивати твір (NoDerivs),
- слід зберігати посилання на автора у визначеній ним формі (Attribution).