СОВРЕМЕННАЯ СЦЕНОГРАФИЯ МЕТОДОМ ФЕНОМЕНОЛОГИЧЕСКОЙ РЕДУКЦИИ
Ключевые слова:
новая визуальность, диверсификация культуры, сублимация в искусстве, феноменологическая редукция, феномен.Аннотация
Статья посвящена методологическому инструменту как феноменологическая редукция с помощью которой есть возможность проводить исследование в театральной сфере сценографического искусства. Проблема «новой визуальности» в искусстве современного театра является предметом дискуссий и поисков. А также технологические и технические преобразования в современной науке и культуре дающие возможности в поиске решения проблемы. Анализ исторической периодизации визуальности от фотографии и интернет контента для соцсети, а также прямая связь цифровой визуализации, приведшая к виртуальной реальности новой культуры осязания и осмысления образов, в том числе театральных.
Культура создания новой визуальности в творческом поиске современной сценографии через повседневный цифровой инструмент. Технологические возможности визуальной культуры развития театра методом феноменологической редукции. Исследование новой визуальности, как пласт современной культуры с неизбежной сопровождающей тенденцией к цифровизации и применение метода феноменологической редукции в сценографическом поиске. Обозначение особенности новой визуальности в искусстве. Рассмотрение исторических этапов «визуализации» представлений в культуре. Анализ современных концепций, отражающих «новую визуальность». Сравнение и сопоставление версий «новой визуальности» в театре. Применение метода феноменологической редукции к исследованию театрального искусства сценографии.
Библиографические ссылки
Brazhnikova, Ya. G. Dissertation: The primary experience of being and the phenomenon of historical time in the philosophy of M. Merleau-Ponty / / History of Philosophy, 2004. Available at: https://www.dissercat.com/content/pervichnyi-opytbytiya-i-fenomen-istoricheskogo-vremeni-v-filosofiim-merlo-ponti
Andreeva, E. Y. Doctoral dissertation: Formal and thematic evolution of contemporary art of the second half of the XX century // Theory and History of Art, 2005. Available at:
Kryshtaleva M. K. Visual experience in the analysis of modern culture // Theory and History of Culture, 2015, 147 p. Available at: https://www.dissercat.com/search
Kolodiy V. V. Visuality as a phenomenon and its influence on social cognition and social practicesBulletin of Tomsk University, No. 2 (14), 2011, pp. 91-96
McLuhan M. The Mechanical Bride: Folklore of the industrial man. - 1951. - 127 p.
Malkina L. N. Methodological problems of using visual sources in historical and cultural studies., Institute of Architecture, Construction and Design of Irkutsk National Technical University-Balandinsky Readings. - 2018. - pp. 71-74
Salnikova E. V. Doctoral dissertation on the topic: "The phenomenon of visuality and the evolution of visual culture". – 2012. - 675 p.
Shultzman, P. E. The phenomenon of entertainment in reality-show programs: the experience of art research / Film, television and other screen arts. – 2012. - 139 p.
Yakusheva L. A. "The World of things" on the theater stage-Bulletin of the Chelyabinsk Pedagogical University, 2015. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/mir-veschey-nateatralnoy-stsene/viewer
Ozerkov D. Yu. dissertation: The problem of visual form in aesthetics and artistic culture of the first third of the XX century, Aesthetics, 2003, 280 p. Available at: https://www.dissercat.com/search
Zakharova N. V. dissertation: Visual female images: experience of research of the Soviet visual culture, Sociology of culture, spiritual life., 2005, 164 p.
Vavilova Zh. E. dissertation: Construction of identity in the conditions of virtualization of society // Social Philosophy, 2019, 180s. Available at: https://www.dissercat.com/content/konstruirovanieidentichnosti-v-usloviyakh-virtualizatsii-obshchestva
Vorontsova E. A. The role of photography in the transformation of visual culture at the turn of the XIX-XX centuries: the experience of the Voronezh Province in the All-Russian context / Theory and History of Culture, 2013, 181 p.
McLuhan M. War and Peace in the Global Village, 1968, 224 p.
Williams, R. Television: Technology and Cultural Form 1974, reissued. 2003. Available at: https://sociology_encyclopedy.academic.ru/
Vybyvanets E. V. dissertation: Visualization of musical space in contemporary art: methodological aspect // Musical art, 2017. Available at: http://www.nsglinka.ru/wpcontent/uploads/2016/12/VybyvanetsEV_avtoreferat.pdf
Chakina L. L. dissertation: The phenomenon of “new visuality” in painting and verbal art of Russian modernism // Theory and history of art, 2015, 226 p. Available at: https://www.dissercat.com/search
Serbina, N. V. dissertation: Subject and interdisciplinary space in a painting 2011 // Fine and decorative arts and architecture. Available at: https://www.dissercat.com/search
Danilova V. D. Cinematography on the field of visual transformation // Society. Wednesday. Development (Terra Humana), 2019, p. 20-24
Didi-Huberman J. (translated by A. Shestakov) “Before the image. A question to the goals of one art history "1990 // series -" New optics "ed. "Machina", No. 3 (598), 2017. Available at:
https://iskusstvo-info.ru/pered-obrazom/
Rozin V. M. Visual culture and perception. How a person sees and understands the world. M., 2016, 272 p.
Bal M. Visual essentialism and the object of visual research // M., Logos. - 2012.- No. 1. - S. 212-249
Merleau-Ponty M. Phenomenology of perception. 1945.Saint-Petersburg: "Juventa ""Nauka", 1999. 605s.
Arnheim R. Art and visual perception // Moscow: Progress, 1974. 384 p.
Gregory P. JI. A reasonable eye. How we learn what we are not given in sensations. M.: URSS. 2003, 235 p.
Krauss R. Photographic: the experience of the theory of discrepancies. And fr. A. Shestakov. M.: Ad Marginem, 2014, p. 13-26
Angelova O. Yu., Podolskaya T. O., Chepyuk O. R. Digital creative industry: on the way to the economy of "emotions" // Bulletin of the Lobachevsky University of Nizhny Novgorod. Series: Social Sciences, 2019. Available at:
https://cyberleninka.ru/article/n/tsifrovayakreativnaya-industriya-na-puti-k-ekonomikeemotsiy/viewer
Perepelkina Ya. S. Cultural diversification of Russian amateur theater creativity -- Theory and History of Culture, 2011, 164 p.
Osipov M. S. Diversification of domestic television: sociological aspects of analysis-Social structure, social institutions and processes, 2003, 173 p.
Spirova E. M. The anthropological meaning of the aesthetic theory of F. Nietzsche-The Philosophical School, 2018, pp. 40-45. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/antropologicheskiysmysl-esteticheskoy-teorii-f-nitsshe
Nietzsche F. "The Birth of tragedy, or Hellenism and Pessimism" (Die Geburt der Tragödie, 1872) - Academic Project, 2007, 166 p.
Apenok (Cherkasova) R. S. The aesthetic component of spirituality as a source of psychological health – Socio-economic phenomena and processes., Tambov, 2015, pp. 249-254
Kartseva G. A. Rational and irrational in the process of artistic creation / Socio-economic phenomena and processes, 2011. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/ratsionalnoe-iirratsionalnoe-v-protsesse-hudozhestvennogotvorchestva/viewer
Aymakhanov A. P. the Genius and the road to the future of art: Franz Liszt / Ideas and ideals, №2(32), vol. 2, 2017, with, 149-153
Enfiajyan A. S. a New look at contemporary musicology in the light of information cultural studies // Bulletin of musical science, 2016
Berezin S. N. Postphenomenology of virtuality
// Diskurs-Pi. – 2010. Available at: https://cyberleninka.ru/search
Denisova N. Interview with the theater critic, associate professor of the Moscow Art Theater School Pavel Rudnev-Nizhny Novgorod. January 1. NTAPrivolzhye // 01.01.2020-09: 00
Svoboda Y. The secret of theatrical space – M "GITIS", 2005.
Baymukhanova Zh. A. Problems of digitalization and modern trends in the art and cultural space of Kazakhstan-Materials of the XVII International Scientific and Practical conference of modern Research and development-2021 (January 1725), Sofia "Byal GRAD-BG ODD" 2021 // ISSN 1561-
/ p. 10-23
Mambetov A. A. creative use of digital technologies in music. - Abstract. Kand."I'm sorry," he said., Almaty, 2010.
Karzhaubayeva S. K. features of visualization of a beautiful image in scenes". Science and life of Kazakhstan Science and life of Kazakhstan. No. 1 (35), 2016, pp. 115-119.
Загрузки
Опубликован
Выпуск
Раздел
Лицензия
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NoDerivatives» («Атрибуция — Без производных произведений») 4.0 Всемирная.
CC BY-ND
Эта лицензия позволяет свободно распространять произведение, как на коммерческой, так некоммерческой основе, при этом работа должна оставаться неизменной и обязательно должно указываться авторство.