РОЗВИТОК ОНТОЛОГІЧНОГО АРГУМЕНТУ В ТЕОДИЦЕЇ НІКОЛЯ МАЛЬБРАНША

Авторы

  • Б. Завідняк Український католицький університет

Ключевые слова:

Бог, Ідеї, онтологія, метафізика, теософія, теодицея, трансцендентальний, Істина, Благо, споглядання.

Аннотация

У роботі розглядаються докази існування Бога у Мальбранша. Розвиток онтологічного аргументу, який приписують св. Ансельму, стосується верифікації обґрунтування Божого буття, до якої доклався французький мислитель Ніколя Мальбранш. Для свого обґрунтування Мальбранш багато запозичив від св. Августина, св. Ансельма і Декарта. В останнього антропологічний доказ існування Бога набирав математичних ознак: узгодження Божого буття з геометричним доказом. Чисто з гносеологічних міркувань за відправну точку Декарт обирав ідею Бога, що є в розумі людини, а не ідею самосутнього Буття – Бога. Натомість у Мальбранша доказ характеризується контемплятивною силою, тож є правдиво містичним і онтологічним. У ньому чітко виражений релігійно-інтуїтивний тип мислення. Тут на першому місці Бог, а не людина, достовірність Богопізнання, а вже тоді – самопізнання людини. Вчення про образ і подобу Божу у Мальбранша пояснюється суто філософським методом. Воно необхідне філософу для того, щоб продемонструвати містичне єднання душі з Богом, яке виходить на перший план, бо важливіше, ніж єднання душі з тілесною субстанцією. Завдяки цьому висновку Мальбранш може обґрунтувати мету створення духовних субстанцій, – щоб любити Бога і пізнавати Його, адже неможливо збагнути, як Бог міг би створити дух поза цим зв’язком. Не може ця мета полягати тільки в єднанні з тілесною субстанцією, визначаючи її формою тіла, як це пояснював Аристотель або інші язичницькі філософи. Більше з релігійних, ніж метафізичних переконань Мальбранш усвідомлював реальну можливість єднання душі з Богом. Розглядаються філософсько-богословські погляди, зокрема: метафізичні. Порівнюються теодицейні розбіжності між позиціями Ансельма та Мальбранша. Крізь призму історіографії висвітлюється роль книги «Пошук істини» Мальбранша. 

Биография автора

Б. Завідняк , Український католицький університет

кандидат філософських наук, доцент кафедри філософії

Библиографические ссылки

Ґонсалес A.. Теодіцея. Ч. 1, Пер. з італ. Б. Завідняк, Львів; 2006. – 148 с. [Gonsales A. Teodizeya. Ch. 1, Per. z ital. B. Zavidnyak, Lviv; 2006. – 148 s. (In Ukr)].

Ершов M., Проблема Богопознания в философии Мальбранша, Санкт-Петербург; 2005. – 332 с. [Yershov M. Problema Bogopoznaniya v filosofii Mal'bransha, Sankt-Peterburg; 2005. – 332 s. (In Russ)].

Завідняк Б. Теодіцея Іммануїла Канта // Практична філософія. 2018. №4–(№70). С. 118-125 [Zavidnyak B. Teodizeya Immanuyila Kanta // Praktychna filosofiya. 2018. №4–(№70). S. 118-125 (In Ukr)]. 4. Кант І. Kритика Чистого Pозуму. Пер. з нім. І. Бурковського, “Юніверс”: Київ; 2000. [Kant I. Krytyka Chystoho Pozumu. Per. z nim. I. Burkovskoho, «Yunivers»: Kyyiv; 2000. (In Ukr)].

Мальбранш Н. Про пошук істини, Міркування про природу людського розуму й спосіб, у який його слід використовувати аби уникати заблудження в науках. У 2-х томах, пер. з фр., примітки та коментарі Олега Хоми, Київ «PortRoyal»; 2001. [Malbransh N. Pro poshuk istyny, Mirkuvannya pro pryrodu lyudskoho rozumu y sposib, u yakyy yoho slid vykorystovuvaty aby unykaty zabludzhennya v naukakh. U 2-kh tomakh, per. z fr., prymitky ta komentari Oleha Khomy, Kyyiv «PortRoyal»; 2001. (In Ukr)].

Мондін Б. Філософія релігії і теодіцея. Підручники систематичної філософії, т. 4. Пер. з італ. Б. Завідняк. Місіонер: Жовква; 2012. [Mondin B. Filosofiya relihiyi i teodizeya. Pidruchnyky systematychnoyi filosofiyi, t. 4. Per. z ital. B. Zavidnyak. Misioner: Zhovkva; 2012. (In Ukr)].

Соловьев B. Философские начала цельного знания // Сочинения в двух томах. Т. 2. Москва; 1988. С. 139-288. [Solov'yev V. Filosofskiye nachala tsel'nogo znaniya // Sochineniya v dvukh tomakh. T. 2. Moskva; 1988. S. 139-288 (In Russ)].

Badiou A. Malebranche: Figure théologique, Paris, Syllepse; 2012.

Bardout J.-C. Malebranche et la métaphysique, Paris, Presses Universitaires de France; 1999.

Bernard C. M. The Relationship Between the Concept of God and Ideas in Malebranche. Dissertation, The University of Memphis; 2003.

Connell D. The Vision in God. Malebranche's Scholastic Sources. Louvain: Nauwelaerts; 1967.

Czerkawski J. Byt i nieskończoność w filozofii N. Malebranche'a. Dowód na istnienie Boga z prostego oglądu (Część druga). [Being and the Infinity in the Philosophy of N. Malebranche. The Proof for the Existence of God by Means of Simple View] // Roczniki Filozoficzne. 1993. 41 (1). Р. 103-124.

Descartes R. Principes de la philosophie // Œuvres de Descartes: Principes. IX-2. Рubliées par Charles Adam & Paul Tannery. Paris: éd. J.Vrin; 1989. – 362 р.

Descartes R. Discours de la méthode // Œuvres de Descartes: Discours de la méthode & essays. VI. Рubliées par Charles Adam & Paul Tannery. Paris: éd. Vrin; 1996. – XXI-737 p. 15. Descartes R. Méditations métaphysiques. Objections et Réponses // Œuvres de Descartes: Méditations. IX-1. Рubliées par Charles Adam & Paul Tannery. Paris: éd. Vrin; 1982. – 253 р.

Fabro C. Introduzione all’ateismo moderno, т. I. Roma; 1969.

Fernández J. L. El conocimiento de Dios según Malebranche. // Anuario Filosófico 25 (2) 1992. Р. 295320.

González Alvarez A. Ser y Participación, Pamplona; 1979.

Gueroult М. Malebranche, la vision en Dieu, Paris; 1955.

Lardic J.-M. Malebranche et l'argument ontologique // Revue Philosophique de la France еt de l'Etranger 186 (4) 1996. Р. 503-519.

Malebranche N. Œuvres complètes, aux Éditions du CNRS, sous la direction d'André Robinet, 20 volumes; Paris: 1958-1967.

Malebranche N. De la recherche de la vérité // Oeuvres complètes de Malebranche: 1 vol. (livres IIII). Paris: éd. Vrin; 2002. – 536 p.

Malebranche N. De la recherche de la vérité // Oeuvres complètes de Malebranche: 2 vol. (livres IVVI). Paris: éd. Vrin; 1974. – 664 p.

Malebranche N. Entretiens sur la Métaphysique // Malebranche N. Œuvres complètes: Entretiens sur la métaphysique et sur la religion Entretiens sur la mort. XII-XIII. Paris: éd.Vrin; 1984. – 512 p.

Malebranche N. Méditations chrétiennes // Malebranche N. Œuvres complètes: Méditations chrétiennes et métaphysiques. X. Paris: éd.Vrin; 1967. – 252 p. 26. Moisuc C. «Parler Exactement» de Dieu. L’Interprétation Rationnelle de L’Ecriture Chez Malebranche // Meta: Research in Hermeneutics, Phenomenology, and Practical Philosophy. 2011. 3 (1). Р.175-194.

Pessin A. Malebranche's Natural Theodicy and the Incompleteness of God's Volitions // Religious Studies. 2000. 36 (1). р. 47-63.

Rutherford D. Malebranche's Theodicy // The Cambridge Companion to Malebranche. In Steven M. Nadler (ed.), Cambridge University Press; 2000, pp. 165-89.

Scribano E. L’esistenza di Dio. Storia della prova оntologica da Descartes a Kant, Biblioteca di Cultura Moderna Laterza, Roma-Bari; 1994.

Scribano E. Malebranche: The Vision of God and Vision in God // Rivista di Storia della Filosofia. 1996. 51 (3), рр. 519-554.

Seifert J. Essere e Persona, Vita e Pensiero: Milano; 1989.

Seifert J. Gott als Gottesbeweis. Eine phänomenologische Neubegründung des ontologischen Arguments. (Philosophie und Realistische Phänomenologie. Studien der Internationalen Akademie für Philosophie im Fürstentum

Опубликован

2021-03-23

Выпуск

Раздел

Статьи