РОЗВИТОК ОНТОЛОГІЧНОГО АРГУМЕНТУ В ТЕОДИЦЕЇ НІКОЛЯ МАЛЬБРАНША

Автор(и)

  • Б. Завідняк Український католицький університет

Ключові слова:

Бог, Ідеї, онтологія, метафізика, теософія, теодицея, трансцендентальний, Істина, Благо, споглядання.

Анотація

У роботі розглядаються докази існування Бога у Мальбранша. Розвиток онтологічного аргументу, який приписують св. Ансельму, стосується верифікації обґрунтування Божого буття, до якої доклався французький мислитель Ніколя Мальбранш. Для свого обґрунтування Мальбранш багато запозичив від св. Августина, св. Ансельма і Декарта. В останнього антропологічний доказ існування Бога набирав математичних ознак: узгодження Божого буття з геометричним доказом. Чисто з гносеологічних міркувань за відправну точку Декарт обирав ідею Бога, що є в розумі людини, а не ідею самосутнього Буття – Бога. Натомість у Мальбранша доказ характеризується контемплятивною силою, тож є правдиво містичним і онтологічним. У ньому чітко виражений релігійно-інтуїтивний тип мислення. Тут на першому місці Бог, а не людина, достовірність Богопізнання, а вже тоді – самопізнання людини. Вчення про образ і подобу Божу у Мальбранша пояснюється суто філософським методом. Воно необхідне філософу для того, щоб продемонструвати містичне єднання душі з Богом, яке виходить на перший план, бо важливіше, ніж єднання душі з тілесною субстанцією. Завдяки цьому висновку Мальбранш може обґрунтувати мету створення духовних субстанцій, – щоб любити Бога і пізнавати Його, адже неможливо збагнути, як Бог міг би створити дух поза цим зв’язком. Не може ця мета полягати тільки в єднанні з тілесною субстанцією, визначаючи її формою тіла, як це пояснював Аристотель або інші язичницькі філософи. Більше з релігійних, ніж метафізичних переконань Мальбранш усвідомлював реальну можливість єднання душі з Богом. Розглядаються філософсько-богословські погляди, зокрема: метафізичні. Порівнюються теодицейні розбіжності між позиціями Ансельма та Мальбранша. Крізь призму історіографії висвітлюється роль книги «Пошук істини» Мальбранша. 

Біографія автора

Б. Завідняк, Український католицький університет

кандидат філософських наук, доцент кафедри філософії

Посилання

Ґонсалес A.. Теодіцея. Ч. 1, Пер. з італ. Б. Завідняк, Львів; 2006. – 148 с. [Gonsales A. Teodizeya. Ch. 1, Per. z ital. B. Zavidnyak, Lviv; 2006. – 148 s. (In Ukr)].

Ершов M., Проблема Богопознания в философии Мальбранша, Санкт-Петербург; 2005. – 332 с. [Yershov M. Problema Bogopoznaniya v filosofii Mal'bransha, Sankt-Peterburg; 2005. – 332 s. (In Russ)].

Завідняк Б. Теодіцея Іммануїла Канта // Практична філософія. 2018. №4–(№70). С. 118-125 [Zavidnyak B. Teodizeya Immanuyila Kanta // Praktychna filosofiya. 2018. №4–(№70). S. 118-125 (In Ukr)]. 4. Кант І. Kритика Чистого Pозуму. Пер. з нім. І. Бурковського, “Юніверс”: Київ; 2000. [Kant I. Krytyka Chystoho Pozumu. Per. z nim. I. Burkovskoho, «Yunivers»: Kyyiv; 2000. (In Ukr)].

Мальбранш Н. Про пошук істини, Міркування про природу людського розуму й спосіб, у який його слід використовувати аби уникати заблудження в науках. У 2-х томах, пер. з фр., примітки та коментарі Олега Хоми, Київ «PortRoyal»; 2001. [Malbransh N. Pro poshuk istyny, Mirkuvannya pro pryrodu lyudskoho rozumu y sposib, u yakyy yoho slid vykorystovuvaty aby unykaty zabludzhennya v naukakh. U 2-kh tomakh, per. z fr., prymitky ta komentari Oleha Khomy, Kyyiv «PortRoyal»; 2001. (In Ukr)].

Мондін Б. Філософія релігії і теодіцея. Підручники систематичної філософії, т. 4. Пер. з італ. Б. Завідняк. Місіонер: Жовква; 2012. [Mondin B. Filosofiya relihiyi i teodizeya. Pidruchnyky systematychnoyi filosofiyi, t. 4. Per. z ital. B. Zavidnyak. Misioner: Zhovkva; 2012. (In Ukr)].

Соловьев B. Философские начала цельного знания // Сочинения в двух томах. Т. 2. Москва; 1988. С. 139-288. [Solov'yev V. Filosofskiye nachala tsel'nogo znaniya // Sochineniya v dvukh tomakh. T. 2. Moskva; 1988. S. 139-288 (In Russ)].

Badiou A. Malebranche: Figure théologique, Paris, Syllepse; 2012.

Bardout J.-C. Malebranche et la métaphysique, Paris, Presses Universitaires de France; 1999.

Bernard C. M. The Relationship Between the Concept of God and Ideas in Malebranche. Dissertation, The University of Memphis; 2003.

Connell D. The Vision in God. Malebranche's Scholastic Sources. Louvain: Nauwelaerts; 1967.

Czerkawski J. Byt i nieskończoność w filozofii N. Malebranche'a. Dowód na istnienie Boga z prostego oglądu (Część druga). [Being and the Infinity in the Philosophy of N. Malebranche. The Proof for the Existence of God by Means of Simple View] // Roczniki Filozoficzne. 1993. 41 (1). Р. 103-124.

Descartes R. Principes de la philosophie // Œuvres de Descartes: Principes. IX-2. Рubliées par Charles Adam & Paul Tannery. Paris: éd. J.Vrin; 1989. – 362 р.

Descartes R. Discours de la méthode // Œuvres de Descartes: Discours de la méthode & essays. VI. Рubliées par Charles Adam & Paul Tannery. Paris: éd. Vrin; 1996. – XXI-737 p. 15. Descartes R. Méditations métaphysiques. Objections et Réponses // Œuvres de Descartes: Méditations. IX-1. Рubliées par Charles Adam & Paul Tannery. Paris: éd. Vrin; 1982. – 253 р.

Fabro C. Introduzione all’ateismo moderno, т. I. Roma; 1969.

Fernández J. L. El conocimiento de Dios según Malebranche. // Anuario Filosófico 25 (2) 1992. Р. 295320.

González Alvarez A. Ser y Participación, Pamplona; 1979.

Gueroult М. Malebranche, la vision en Dieu, Paris; 1955.

Lardic J.-M. Malebranche et l'argument ontologique // Revue Philosophique de la France еt de l'Etranger 186 (4) 1996. Р. 503-519.

Malebranche N. Œuvres complètes, aux Éditions du CNRS, sous la direction d'André Robinet, 20 volumes; Paris: 1958-1967.

Malebranche N. De la recherche de la vérité // Oeuvres complètes de Malebranche: 1 vol. (livres IIII). Paris: éd. Vrin; 2002. – 536 p.

Malebranche N. De la recherche de la vérité // Oeuvres complètes de Malebranche: 2 vol. (livres IVVI). Paris: éd. Vrin; 1974. – 664 p.

Malebranche N. Entretiens sur la Métaphysique // Malebranche N. Œuvres complètes: Entretiens sur la métaphysique et sur la religion Entretiens sur la mort. XII-XIII. Paris: éd.Vrin; 1984. – 512 p.

Malebranche N. Méditations chrétiennes // Malebranche N. Œuvres complètes: Méditations chrétiennes et métaphysiques. X. Paris: éd.Vrin; 1967. – 252 p. 26. Moisuc C. «Parler Exactement» de Dieu. L’Interprétation Rationnelle de L’Ecriture Chez Malebranche // Meta: Research in Hermeneutics, Phenomenology, and Practical Philosophy. 2011. 3 (1). Р.175-194.

Pessin A. Malebranche's Natural Theodicy and the Incompleteness of God's Volitions // Religious Studies. 2000. 36 (1). р. 47-63.

Rutherford D. Malebranche's Theodicy // The Cambridge Companion to Malebranche. In Steven M. Nadler (ed.), Cambridge University Press; 2000, pp. 165-89.

Scribano E. L’esistenza di Dio. Storia della prova оntologica da Descartes a Kant, Biblioteca di Cultura Moderna Laterza, Roma-Bari; 1994.

Scribano E. Malebranche: The Vision of God and Vision in God // Rivista di Storia della Filosofia. 1996. 51 (3), рр. 519-554.

Seifert J. Essere e Persona, Vita e Pensiero: Milano; 1989.

Seifert J. Gott als Gottesbeweis. Eine phänomenologische Neubegründung des ontologischen Arguments. (Philosophie und Realistische Phänomenologie. Studien der Internationalen Akademie für Philosophie im Fürstentum

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-03-23

Номер

Розділ

Статьи